Anna G

Chokladmuffins med kletig nötfyllning

In Uncategorized on 25 september 2008 at 1:28 e m

 

Muffinsälskare av alla sorter uppskattar den här maffiga chokladbakelsen, även om den kräver sin hängivenhet för att orka igenom. Testat och klart ur en härlig bok av Jacob Gray, där jag alltid hittar nya roliga bak. Enkelt är det utan tvekan.

8 stora muffins
3,5 dl vetemjöl special
0,5 tsk bakpulver
0,5 tsk bikarbonat
1 krm salt
1,5 dl mörk choklad hackad i mellanstora bitar
125 gram smör
2,5 dl muscavadosocker
1 dl kakao
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
0,5 dl kesella
1-1,5 dl nutella

Vispa smör och socker pösigt med elvisp. Tillsätt kakaon.
Tillsätt äggen under vispning. I med mjölk och kesella.
Rör snabbt ihop smeten med de torra ingredienserna. Rör inte för mycket.
Fördela smeten med en generös klick nutella i mitten.
Fyll formarna till 2/3.
Grädda 20-25 minuter  200 grader, beroende på hur kladdig mitt du vill ha.
Låt svalna på galler.

Receptet är testat ur Fluffins av Jacob Gray, utgiven på B. Wahlströms förlag
Svårighetsgrad: inte alls

  1. Hejsan!
    Synd att jag hittade det här receptet precis när jag bestämt mig för att inte behöva köpa en större bikini till Solsemestern (vilket vore fallet om semestern började imorgon…).
    Men men, en tur och retur till Storsund på långfärdsskridskorna kanske kan uppväga kalorierna.

    Jag ser gärna ett par chokladrecept till.

    Tack tack!

    Hälsningar
    Maria

  2. Duu, är jag blind eller finns det ingen ugnstemperatur?
    Ett spinningpass fick räcka för att unna sig muffins 🙂

Lämna en kommentar